Kuvat. Jossain Halikossa ei ketään kiinnosta, onko Hiidessä koulua. Äänestys lopettamisesta oli näin ajatellen tiukka. 30 valtuutettua halusi lopettaa koulun, 21 jatkaa koulun toimintaa. Näin tullaan terveyskeskuksia lopettamaan aluevaltuustojen toimesta kovalla kädellä.

Hiiden koulun luokat 1 ja 2 lukuvuotena 1947-48. Opettaja Ella Nyyrikki (oik ylh) oli koulun opettajana 40 vuotta.

Hiiden koulu lopetettiin epämääräisten laskelmien perusteella syksyllä 2021. Näin monen sukupolven ajan Hiiden ja naapurikylienkin lapsille sivistystä ja kansalaistaitoja antanut opinahjo lopetti toimintansa Salon kaupungin päättäjien näköalattomuuteen.

Aulis Ojan Perttelin historiassa perustamisvuodeksi mainitaan 1903, mutta sen fyysinen sijainti on epäselvä; toimiko se Pitkäkoskella vai Härjän kartanon päärakennuksessa.

Erään hiisiläisperheen lapset kävivät Pitkäkoskella vuosina 1925-1931, koska se todistuksessa mainitaan, mutta vanhin sisaruksista 1919-1923 Hiidessä, mitä se sitten tarkoittaneekaan.

Hiiden koulun myynti-ilmoituksessa mainittiin koulun rakennusvuodeksi 1923, joka tarkoittanee uutta osaa, jossa omana aikanani opettivat Ella Nyyrikki ja Terttu Lehto. Koulurakennusta lienee jatkettu 1940-luvun lopulla. Sodasta toipuvalla Suomella oli rahaa tärkeimpään – omin voimin ilman velanottoa. Tänään eivät mitkään miljardit riitä.

Koulusta nuorisotalo

Kun Lauri Viikari osti Pitkäkosken kartanon 1932, se saattoi merkitä sitä, että koulutoiminta siirtyi Hiiden keskustaan. Jossain vaiheessa se lienee taas palautunut kunnalle ja kansakoulun pojat kävivät siellä puutöissä. Kun puutyöt lopahtivat, tuli entisestä Pitkäkosken koulusta nuorisotila, jossa järjestettiin kaikenlaista.

Todistus vuodelta 1931 (Pitkäkosken piiri)

Kyläkoulun lopettaminen muutaman euron kuvitteellisen säästön takia on karmaisevan suuri virhe. Täällä mökkiseudullani Ristiinassa lopetettiin lukio ja säästöt olivat yhden virkamiehen vuosipalkan verran. Mikkelin kaupunkikonsernissa palkka maksetaan 4300 henkilölle. Yhden paperinpyörittäjän työn lopettamisella olisi lukio voinut jatkaa. Hiiden koulun oikein tehdyistä lopetuslaskelmista löytyisi samaa kokoluokkaa oleva todellinen tai kuvitteellinen säästö. Puhumattakaan siitä, että päätös samalla näivettää yhden kylän elämän.

Lopetettua koulua ei takaisin saa. Siksi haaveeni tarkistaa Hiiden koulun lopetuslaskelmat on jäänyt tekemättä.

Ennen veroilla kerätyistä rahoista pidettiin kaksin käsin kiinni. Kun menin 14 vuotiaana 1964 kysymään kunnansihteeriltä opintotukea kunnan köyhien lasten koulutusrahastosta, sanoi sihteeri että sellainen rahasto on, mutta teille ei ainakaan sieltä mitään anneta. Menin Plastipak-muovitehtaaseen kesäksi repimään uusien Kela-korttien suojia irti muovipainetusta levystä ja niin pääsin koulutuksen alkuun kansakoulun päätyttyä. Olin lisäksi saanut kansakoulun päätyttyä 10 markan stipendin (nykyrahassa 21 euroa). Bussilippu Hiiden kylästä kouluun maksoi nykyrahassa euron, joten stipendillä rahoitti koulumatkoja miltei kaksi viikkoa (silloin lauantait olivat koulupäiviä).

Pidän kunnansihteerin päätöstä minulle onnellisena. Se opetti konkreettisesti kuinka elämä rakennetaan omin käsin. Tänään kaikki koulutus on ilmaista, eikä sille anneta mitään arvoa. Lisää pitää saada, eikä mikään riitä. Kehittämäni slogan ”Ilmainen työ on arvotonta” sopii myös koulutukseen.

Maailman paras Hiiden koulu

Koulun oppilaiden mielipidekirjoitus 2021

 

 

 

 

 

Omista kansakoulukokemuksista kyläkirjan luvussa Kansakoulu

Luku lisätty 29.1.2022