Itävalta

tävalta (saks. Österreich), virallisesti Itävallan tasavalta (saks. Republik Österreich), on sisämaavaltio Keski-Euroopassa. Se koostuu yhdeksästä osavaltiosta. Itävallan maiseman tunnusomaisia piirteitä ovat Alpit ja Tonava. Asukkaita maassa on 9 miljoonaa ja pääkaupunki Wienissä 1,9 miljoonaa. Itävallan eläimistö on tyypillisen keskieurooppalaista: jäniksiä, saksanhirviä, fasaaneja, kettuja, mäyriä, näätiä ja peltopyitä. Vuoristoissa elävät muun muassa gemssi, alppimurmeli, kotka ja naakka. Suurten korkeuserojen takia kasvillisuus on monimuotoista. Itävalta on Euroopan metsäisimpiä maita. Alppiniittyjen kasvillisuus on erityisen värikästä ja vaihtelevaa. (osin Wikipedia)

1982

Attersee 1. kerta, mitä muuta selvitettävä valokuvista ja matkamuistoesitteistä. ***

Neljä kertaa kauniin Atterseen rannoilla

1983

Laivalla Travemündeen, jonne Finnjet saapui klo 17. Ajettiin suoraan Saksan läpi Itävaltaan, jossa juotiin Linz´issä aamukahvit klo 9 noin 1000 km ajomatkan jälkeen. Nukuttiin vuorotellen Ullan kanssa, toinen nukkui ja toinen ajoi. Keskinopeudeksi tuli vain 60 km tunnissa, koska laivasta ulospääsy vei aikaa ja osa matkasta ajettiin pikkuteitä Saksassa. Kävimme myös välipalalla pysäköintipaikkojen kahviloissa.

Attersee 2. kerta, mitä muuta selvitettävä valokuvista ja matkamuistoesitteistä. ***

1984 Itäblokin matkan kotimatkaa

Keskiviikko 25.7.1984

Italiasta Itävaltaan

… eivätkä itävaltalaisetkaan tullimiehet viitsineet passia katsoa. Rajanpinta oli molemmin puolin täynnä turistihoukutuksia, mutta konkareina vältimme ne. Rajalla käytiin rahanpesussa; auki koko vuorokauden ja ostettiin itävaltalaiset jädet. Juha valitsi jalkajäätelön, joka ei kuitenkaan avattuna kelvannut. Jukkakin viittoi: kuollut jalka, mahdoton syödä. Autobahnia ajettiin kohti Salzburgia. Puolessa väliin tuli eteen 5,4 kilometrin mittainen tunneli, joka loputtua ilmestyi rahastusasemat – 180 shillinkiä eli 60 Suomen markkaa. Vähän kalliiksi ihmeteltiin, mutta jatkossa seurasi vielä 6 km;n tunneli ja useita pienempiä. Autobahnin matka taittui ja pienessä vuoristokylässä yritettiin syödä Visalla; muut kortit kelpasivat mutta ei Visa. Päätettiin yrittää syödä Salzburgissa.

Yksi hotelli löydettiin heti, mutta olisi pitänyt odotella ruoka-aikaa, toisen ohi ajettiin toivossa, että keskustasta löytyy. Parkkipaikkaa oli mahdoton löytää. Kun etupenkillä alkoi räiskyä, suunnattiin kohti Atterseeta. Söötti itävaltalaistyttö otti tilauksen kun ensin olimme ohittaneet lehmänkokoisen ja näköisen koiran. Grillilautaset, lasten wienerleikkeet, salaattilautanen, kaljat ja coket 500 shillinkiä = 170 Smk. Tarjoilijapojalta vielä varmistettiin Linzin moottoritie ja saatiin ohje ajaa Mondseen viitasta ulos. Näkyihän se Atterseekin vihdoin yhtä kauniina valkoisine kukkataloineen kuin aina. Kämppärille yritettiin, mennyt kiinni kahdeksalta ja kello oli 20.30. Viereiselle pellolle olivat nuoret pystyttäneet telttoja ja siihen viereen nousi Vahteran perheen teltta. Ennen pimeää oli teltta pystyssä ja teltanpystyttäjä Jukkakin halusi jo nukkumaan. Pimeyden tultua alkoi saksankieliset laulut kaikua humalaisten nuorten teltoista. Juhlinnan katkaisi etäältä kuuluva ukkosen jyrinä, joka yltyi valtavaksi salamoinniksi ja lopulta seurasi rankkasade. Toista tuntia kesti muhkea jyrinä eli joka kerta siellä ollessa on ukkostanut. Tämä oli kolmas kerta.

Torstai 26.7.1984

Attersee – Salzburg, Itävalta  -> Feldkirschen, Länsi-Saksa

Kello 3.30 alkoi telttaan tulla vettä. Aluksi laitettiin keskelle lattia filtti keräämään, Pauli siirtyi ulkotelttaan ja jatkettiin unta. Kotvan kuluttua teltta alkoi vuotaa Juhan tyynylle ja Jukan jaloille, joten tuli eteen kantohommat autoon. Pauli+Ulla jäivät etutelttaan tuoleille nukkumaan. Aamulla 9.00 tuli vielä vettä taivaan täydeltä. Märkä teltta purettiin ja jatkettiin matkaa kuten aina ennenkin Atterseella. Koska humalaisten kanssa pellolla yritettiin nukkua, eikä mitään palveluja käytetty, ajettiin pois maksamatta.

Unterachissa käytiin tutussa kaupassa ja eväät syötiin Atterseen rannalla autossa. Paprikamakkara + nakiit maistuivat pojille. Usvapilvet roikkuivat vuoren kupeessa ja vettä satoi, kun päivää suunniteltua aikaisemmin jouduttiin lähtemään Atterseelta. Elan/Essolla tankattiin lopuilla shillingeillä ja raja ylitettiin Salzburgissa nopeasti länsimaiseen tyyliin vain passin vilkaisulla.

2000 Praha – Innsbruck – Attersee – Praha kierros

Vuonna 2000 syyskuussa lensimme Jukan ja Juhan kanssa Prahaan, jossa olimme pari yötä. Vuokrasimme pienen auton Opel Corsan ja teimme lenkin osin jo vuosia sitten käymissämme paikoissa kuten Innsbruck ja Attersee.  Tarkoituksemme oli mennä laskettelemaan Itävallan puolella Innsbruckiin, jossa oli vuorilla lunta ja laskettelua. Mutta vuokra-auto oli niin pieni moottoriltaan, ettei sillä päässyt laskettelupaikkaan. Auto yksinkertaisesti lopetti nousun ylämäkeen. Pakko kääntyä takaisin.

Atterseen kauneus oli piilossa, sillä syksy oli jo tullut Itävaltaan.